Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility מתי לא יהיו היזמים/הקבלנים פטורים מתשלום פיצויים לרוכשי דירות חדשות ? | אורנה גולדמן עורכת דין
top of page
  • תמונת הסופר/תאורנה גולדמן

מתי לא יהיו היזמים/הקבלנים פטורים מתשלום פיצויים לרוכשי דירות חדשות ?

במאי 2021 פרסם הממונה על חוק המכר במשרד השיכון נייר עמדה שבו פירט, בין היתר, אודות מקרים בהם לא יהיו יזמי הנדל"ן פטורים מתשלום פיצויים לרוכשי דירות חדשות עקב איחור במסירה :


1. איחור במסירת דירה שנבע מהתנהלות של רשות ציבורית בקשר לפרויקט, כגון, עיריות, משרדים ממשלתיים, תאגידי מים, וכו'.


2. איחור במסירת דירה שנבע מהתקשרות בין היזם לבין גורמי מקצוע הנותנים שירותים בפרויקט, כגון קבלן מבצע, אדריכל, עו"ד, וכדומה.


עוד מדגיש הממונה בנייר העמדה כי יהיה זה בניגוד לחוק המכר לנסות לתרץ את האיחור במסירה בנסיבות המתוארות לעיל, וכי "ככל ומוכר דירה חש נפגע מהתנהלות רשויות ציבוריות או נותני שירותים שגרמו לכאורה לעיכובים בהשלמת הפרויקט, מוזמן היזם למצות את זכויותיו ולתבוע את אותו הגוף כדי להשיג את הפיצויים להם, לשיטתו, הוא זכאי". ז"א – היזם/הקבלן חייב בראש ובראשונה למלא את חובתו כלפי הרוכשים, מבלי לתרץ את האיחור בגורמים אחרים. לאחר מכן מוזמן לתבוע את הגופים השונים שלשיטתו גרמו לאיחור ולתשלום הפיצוי לרוכשים ולנסות להיפרע מהם.

עולה מדבריו של הממונה כי חוק המכר נוטה בפירוש לצד רוכשי הדירות, וכי אין סיבה להוסיף הכבדות מיותרות על רוכשי הדירות.

ישנם מקרים רבים בהם היזמים מאחרים במסירת הדירות מעבר לתקופת הגרייס שהחוק מתיר להם, ובוחרים בתירוצים שונים במטרה להימנע מתשלום פיצויים לרוכשים, כפי שמחייב אותם החוק.

דוגמאות למקרים כאלה :


1. חברה יזמית אשר מסרה דירות באיחור של שמונה חודשים בממוצע. קיימות עשרות רבות של דירות אשר טרם נמסרו על ידי החברה בפרויקט, ואף אחד מהדיירים הרבים לא קיבל פיצוין בגין האיחור.


2. יזם שאיחר במסירת הדירות לא שילם פיצוי בנימוק כי החברה עדיין ממתינה להחלטה של משרד השיכון בעניין.


3. רוכש שקנה דירה בפרויקט תמ"א 38 בראשון לציון והיה אמור לקבלה לאחר תקופת גרייס של חודשיים בדצמבר 2020. אלא שחלפו חודשים והבניין אינו מוכן למסירה. לטענת הקבלן בגלל הקורונה, זאת כאשר בניין צמוד שהחל להיבנות באותו מועד הושלם.


מטרת המאמר היא לחלוק מידע והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי.

ליצירת קשר: עו”ד אורנה שמש-גולדמן 054-2103152

4 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page