Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility עוולות מסחריות
top of page
  • תמונת הסופר/תאורנה גולדמן

עוולות מסחריות

עודכן: 21 באוק׳ 2021

חוק עוולות מסחריות תשנ"ט – 1999 מגדיר התנהגויות שאסורות בשוק המסחרי ואשר בגינן ניתן לתבוע פיצויים את מבצע העוולה.

החוק עוסק בשמירה על תרבות מסחר הוגנת ובהגנה על אינטרסים כלכליים אשר אינם מעוגנים בפקודת הנזיקין :

  1. גניבת עין – ניסיון להטעות את הציבור כך שיחשוב שהוא רוכש מוצר/שירות של מישהו אחר, שכבר צבר לעצמו שם טוב ומוניטין.

  2. תיאור כוזב – פרסום מטעה. פרסום מידע כוזב ולא נכון הפוגע באמינות העסק המתחרה. בנוסף, פרסום פרטים לא נכונים שעושה המפרסם עצמו אודות העסק שלו, בניסיון להטעות את הציבור לחשוב שהוא עומד בקריטריונים כאלה ואחרים וכו', בעוד שבפועל הדבר לא נכון.

  3. התערבות לא הוגנת - קובעת שבעל עסק לא יכביד, בצורה לא הוגנת, על הגישה של לקוחות, עובדים וסוכנים לעסק אחר. העוולה לא מפרטת מה נחשבת הגבלה על גישה.

  4. גזל סוד מסחרי - נטילה של הסוד באמצעים פסולים ללא הסכמת בעליו, או שימוש בסוד מסחרי ללא הסכמת בעליו בניגוד לחוזה או חובת אמון שיש למשתמש כלפי הסוד. אז מהו בעצם 'סוד מסחרי'? החוק מגדירו כך : "מידע עסקי, מכל סוג, שאינו נחלת הרבים ושאינו ניתן לגילוי כדין בנקל על ידי אחרים, אשר סודיותו מקנה לבעליו יתרון עסקי על פני מתחריו, ובלבד שבעליו נוקט אמצעים סבירים לשמור על סודיותו".

כיצד החוק מגן על התובע שנפגע ?

חוק עוולות מסחריות מאפשר לתובע הנפגע לקבל פיצוי של עד 100,000 ₪ ללא צורך בהוכחת נזק, למעט צווים שונים נגד מפר הזכות עצמו, כגון צו השמדת נכסים, צו כינוס נכסים ועוד. זאת כדי למנוע את המשך הפגיעה לתובע ולאפשר לו לשקם עצמו מהנזקים שנגרמו לו.

אז מה בעצם יש לנו כאן ?

יש לפנינו חוק חשוב ביותר שבא למתוח גבולות גזרה ברורים בתחרות הקשה בעולם העיסקי. בכפר הגלובאלי שאנו חיים בו היום התחרות העסקית הולכת ונפתחת לכיוונים חדשים ללא הרף. המחוקק כמעט ולא עומד בקצב. כמו שאני רואה את הדברים, כאשר עסק מנסה לעשות עוולה מסחרית כנגד עסק מתחרה שלו, הוא פוגע קודם כול בעצמו.

חשוב לשמור על גבולות הגזרה כדי לאפשר מסחר הוגן וראוי אשר יכבד את העוסקים בו וישמור על נכסיהם ועל המוניטין שרכשו בעמל רב.


ליצירת קשר : עו"ד אורנה שמש-גולדמן 054-2103152

(*) מטרת המאמר לחלוק מידע והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי.


33 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page