Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility איך אפשר להתמודד עם לשון הרע ושיימינג ברשתות החברתיות
top of page
  • תמונת הסופר/תאורנה גולדמן

איך אפשר להתמודד עם לשון הרע ושיימינג ברשתות החברתיות

חשוב לציין כי כדי שתשתכלל עבירת לשון הרע, הפרסום לא יכול להיות רק בין שני אנשים בלבד, הפוגע והנפגע. על לשון הרע להגיע לעוד בן אדם אחד לפחות מלבד הנפגע עצמו.


זאת אומרת שהודעת ווטסאפ לדוגמא, בין שני אנשים, בה אחד מהמשתתפים מכנה את האחר בשמות גנאי ובשמות פוגעניים - לא תיחשב לשון הרע. הדבר תקף גם לגבי הרשתות החברתיות האחרות.


סעיף 1 לחוק מגדיר כי לשון הרע הוא דבר שפרסומו עלול – " (1) להשפיל אדם בעיני הבריות או לעשותו מטרה לשנאה, לבוז או ללעג מצדם; (2) לבזות אדם בשל מעשים, התנהגות או תכונות המיוחסות לו; (3) לפגוע באדם במשרתו, אם משרה ציבורית ואם משרה אחרת, בעסקו, במשלח ידו או במקצועו; (4) לבזות אדם בשל גזעו, מוצאו, מקום מגוריו, גילו, מינו, נטייתו המינית או מוגבלותו". "אדם" לצורך הסעיף יכול שהיה יחיד או תאגיד.


בבואו של המשפט לבחון לשון הרע בפרסום ישתמש במבחן אובייקטיבי, בו ינסה לבחון כיצד נתפס הפרסום המדובר בעיני "האדם הסביר". בית המשפט יחפש את המסר שניסה המפרסם להעביר, ולא את המניע לפרסום. כפי שצוין, זהו מבחן אובייקטיבי ולא מבחן סובייקטיבי.


יוצא מכאן שניתן להטיל אחריות על אדם שפרסם לשון הרע גם אם הוא לא תיאר לעצמו שהדברים שפירסם בכלל עשויים להוות לשון הרע. התובע יצטרך להוכיח שהנתבע פרסם לשון הרע שפגעה בו, או שהנתבע נושא באחריות לפרסום.


רבים מכירים כבר את המושג Shaming’' – 'ביוש'. כמובן שזה לא מונח מתחום המשפט. המסגרת המשפטית הקרובה ביותר למושג הזה היא דיני לשון הרע, שכוללים סוגיות משפטיות רבות ומגוונות.


אז איך נוכל להימנע מפרסום לשון הרע ברשתות החברתיות ?

קודם כל, יש לבחון אילו פרסומים ברשת החברתית נחשבים "לשון הרע" בהתאם לחוק.

על פי חוק, לשון הרע היא פרסום שעלול להשפיל את האדם שבגנותו הוא נעשה, להפוך אותו למושא לשנאה, לבזותו, לפגוע בעיסוקו ועוד.


בטרם הפרסום, כדאי פשוט "לשקול מילים". ממש לחשוב לפני שמפרסמים. לקרוא שוב. התחושה שלנו היא שאפשר ומותר, אבל כפי שצוין, לא כך הם פני הדברים.


עוד נושא שמאוד כדאי לשים לב אליו הוא שיתוף של לשון הרע. כאשר אנו משתפים דבר שהוא לשון הרע, אנו עשויים להפוך שותפים לדבר עבירה.


מומלץ מאוד להימנע מהתבטאויות פוגעניות וכן לנסות לשמור על פרטיות ברשתות החברתיות ככל שניתן, דבר שעשוי לסייע לכם במניעת תביעות לשון הרע נגדכם. , ניתן להגדיר את הגדרות הפרטיות כך שרק החברים שלכם ברשת החברתית יוכלו לצפות בפוסטים שלכם ולשתף אותם הלאה.


אם כבר החלטתם להגיש תביעת לשון הרע עקב פרסום פוגעני נגדכם באחת מהרשתות החברתיות, יהיה עליכם להכין את התשתית הראייתית לכך, היינו הוכחות. כיוון שברשתות החברתיות הכול מתועד, המלאכה לא תהיה קשה מידי.


מטרת המאמר היא לחלוק מידע והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי.

ליצירת קשר: עו”ד אורנה שמש-גולדמן 054-2103152


30 צפיותתגובה 1

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page