Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
top of page
תמונת הסופר/תאורנה גולדמן

לשון הרע ביהדות

עודכן: 6 בפבר׳ 2022

על פי ההלכה היהודית חל איסור לדבר לְשון הרע. אף על פי כן בפועל, זהו אחד מהאיסורים שאנשים רבים מאוד עוברים עליו כמעט בכל יום. יש הסבורים כי אין כלל מקור מקראי ישיר לאיסור זה, וכי האיסור נובע מ'מוסר טבעי', מוסר שיש לכל בן אדם סביר באופן טבוע באישיותו, מעין מצפן.


התורה אינה מתארת לנו במדויק מה לעשות בכל מצב, ולפעמים היא מסתפקת בהנחיה הכללית של "ועשית הישר והטוב בעיני ה'". אם כך עלינו לסמוך על המוסר הפנימי שלנו ולפתח 'מוסר טבעי'.

מספר סוגים ללשון הרע:

  • לשון הרע - האיסור מן התורה : כאשר מספרים על אדם מסוים או על קבוצת אנשים דבר אמיתי שהוא רע או מזיק לאדם. לספר לדוגמא על אדם מסוים שהוא מכוער, למרות שזה לא מזיק לו, נחשב לשון הרע. כמו כן, סיפור על אדם שהוא ג'ינג'י למעביד השוקל להעסיק אותו ושונא ג'ינג'ים הוא לשון הרע, למרות שאין כל רע בלהיות ג'ינג'י.

  • רכילות - סיפור דבריו או מעשיו של אחר כלפי השומע. למשל - "רינה סיפרה שאת לא החזרת לה את החוב".

  • אבק לשון הרע - דברים אשר עלולים להביא לידי כך שאנשים ידברו לשון הרע, מי שגורם שבסיבתו יספרו לשון הרע, עובר על איסור אבק לשון הרע. מקובל שאיסור אבק לשון הרע הוא מדרבנן (תקנת חז"ל), ויש כאלה הסבורים כי האיסור הוא מדאורייתא (מן התורה). דוגמאות לאבק לשון הרע:

    • רמיזות שיש משהו רע למרות שלא מספרים אותו. לדוגמה: "יותר טוב שאני לא אדבר על דניאל..."

    • יש הסבורים שגם דיבור דברי שבח על אדם בפני שונאיו, נופל בגדר עבירת אבק לשון הרע, בשל העובדה שהוא עלול להוביל להתנגדות של השומעים ולדיבור בגנותו של האדם.

    • דברים מותרים שהשומע עלול לפרשם לרעה.

מסתבר שקיים חריג לפיו מותר לעבור על האיסור. מתי ? רק כאשר יש תועלת בדבר. לדוגמא : לפני שידוך מותר לספר לאדם המשתדך על בעיות חמורות שיש לצד השני. חשוב שלאדם הבא לבוא בברית הנישואין יהיה המידע הרלוונטי כלפי הצד השני; לא ייתכן להעלים ממנו עובדות חשובות. (מדובר בהיתר שמתקיים רק בהינתן 7 תנאים מצטברים שלא נעמוד עליהם במאמר זה. הרעיון הוא כי יש לוודא שהעבירה על האיסור נחוצה ו חשובה לציבור ועומדת בכל התנאים הנדרשים).


ומה המשמעות של העבירה מבחינה רוחנית ?

"חז"ל אומרים שהרהורי עבירה קשים מעבירה. כלומר, אדם שחושב על עבירה - זה חמור מביצוע העבירה. לפי הרב יצחק בצרי, הדיבור של לשון הרע פוגם בשמיים, בעולמות העליונים : כדברי דוד המלך בספר תהלים 'שתו בשמים פיהם ולשונם תיהלך בארץ".

  • המאמר נכתב בסיוע מידע מאתר 'המכלול, האנציקלופדיה היהודית'.


מטרת המאמר היא לחלוק מידע והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי.

ליצירת קשר: עו”ד אורנה שמש-גולדמן 054-2103152

13 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page